Czy dieta wegańska jest zdrowa i co warto o niej wiedzieć?

0
56
Czy dieta wegańska jest zdrowa i co warto o niej wiedzieć?

Weganizm zdobywa coraz większą popularność. Na pewno wpływ na to ma moda i można przypuszczać, że wiele osób nie wytrwa na niej zbyt długo, ale z pewnością można też zauważyć zmieniające się trendy. Ludzie zauważają konieczność chronienia zwierząt, ale też zwracają większą uwagę na to, co jedzą, zaś wiadomo, że rośliny są najzdrowszym możliwym pokarmem.

Na czym polega dieta wegańska?

Dieta wegańska jest dużo bardziej restrykcyjna, gdyż odrzuca nie tylko mięso, ale też wszelkie inne produkty zwierzęce: ryby, jaja, mleko i jego przetwory, a nawet miód. W praktyce oznacza to niemało utrudnień, ponieważ produkty pochodzenia zwierzęcego, nawet w śladowych ilościach, mogą znajdować się w przeróżnych produktach. Przykładowo, mleko czy masło bardzo często są w słodyczach, dość trudno jest też zastąpić żelatynę wieprzową, obecną przede wszystkim w galaretkach. Na pierwszy rzut oka może się więc okazać, że dieta wegan jest dość ograniczona, skoro jeść można tylko owoce, warzywa i ziarna. Na szczęście jednak dostęp do wegańskich produktów jest coraz większy, a niektóre z nich mogą doskonale zastępować swoje pierwowzory. Za ich pomocą można nawet nie poczuć, że nie jada się mięsa, serów czy nie pije krowiego mleka. Na początku jednak trzeba wykazać się nie lada kreatywnością i zwiększyć swoją wiedzę, choćby na temat składów produktów i tego, czym można zastąpić te zakazane.

Warto też wiedzieć, że weganie często nie poprzestają tylko na diecie, lecz stawiają na cały styl życia. Oznacza to, że nie używają skór, futer czy wszelkich innych produktów pochodzenia zwierzęcego (jak poduszki i kołdry z piór i wiele innych).

Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że dieta wegańska jest bardzo zdrowa, gdyż wszystkie produkty, jakie zakłada, są niezwykle zdrowe. Warzywa i owoce to bogactwo cennych witamin, pestki, nasiona i ziarna – zdrowych tłuszczów. Produkty zwierzęce są zaś ciężkostrawne i tłuste. W dodatku ich jakość, zwłaszcza mięsa, jest coraz gorsza, choćby przez genetycznie modyfikowane pasze i podawanie zwierzętom antybiotyków. Z tego powodu z mięsa coraz częściej rezygnują osoby, którym zwyczajnie przestaje ono smakować czy też mają świadomość, że szkodzi.

Taka dieta jednak może być w pełni zdrowa tylko jeśli jest dobrze zbilansowana. Mięso, jakkolwiek nie bardzo zdrowe i tuczące, jest źródłem wielu ważnych składników, których w diecie roślinnej może brakować jeśli nie zadba się specjalnie o ich dostarczanie. Trzeba więc wiedzieć, co jeść i w jakich ilościach, a nawet orientować się, jak powinno się komponować poszczególne składniki – np. w tym, że tłuszcze roślinne sprzyjają wchłanianiu cennych składników z pokarmów. W diecie wegańskiej nie może zabraknąć źródeł dobrze przyswajalnego białka – są nimi przede wszystkim warzywa strączkowe, a zwłaszcza soja, która dla wegan i wegetarian jest produktem must have i zastępuje wiele mięsnych pokarmów.

Poza tym warto pamiętać, że dieta roślinna musi być bardzo różnorodna. Nawet jeśli uwielbia się dane pokarmy, nie można jeść stale tylko ich. Nie pozwoli to bowiem dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników – a także sprawi, że dieta szybko się znudzi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here