Strona główna
Motoryzacja
Tutaj jesteś
Motoryzacja Woda zamiast płynu chłodniczego

Woda zamiast płynu chłodniczego

Data publikacji 17 grudnia 2020


Klimatyzacja to element wyposażenia auta, bez którego niektórzy mogą nie chcieć wyobrazić sobie dłużej jazdy. Klimatyzacja zapewnia komfort kierowcy, jak i pasażerom podróżującym w aucie. By klimatyzacja sprawnie działała należy zadbać, by jej stan techniczny był w porządku.

Klimatyzacja w samochodzie, element wymagający nadzoru

Klimatyzacja – by poprawnie chłodziła w gorące letnie dni – musi być sprawna, inaczej nie wykona swojego zadania. By zapewnić sprawne działanie klimatyzacji, potrzebne jest jej regularne serwisowanie, tak jak innych części w samochodzie. Klimatyzacja wymaga serwisowania ze względu na ryzyko osłabnięcia mocy, z jaką będzie działał cały układ. Będzie on osłabiony, bądź też nie będzie działał całkowicie. Co więcej klimatyzacja, która nie spełni wymogów serwisu może być groźna dla zdrowia, co jest ważnym czynnikiem w podjęciu decyzji czy oddać auto do przeglądu klimatyzacji.

Nieoczyszczona klimatyzacja może być środowiskiem rozwoju drobnoustrojów takich jak grzyby czy bakterie, które wdychane do układu oddechowego mogą stanowić poważne zagrożenie, w postaci różnych schorzeń czy wywołania alergii.
Klimatyzacja, a dokładnie jej część składowa jaką jest parownik umieszczony pod deską rozdzielczą, zapewnia środowisko wilgotne i ciepłe, czyli dokładnie takie jakie lubią bakterie. Nieoczyszczona klimatyzacja może o sobie dawać znak w postaci zapachu stęchlizny z nawiewów.

Klimatyzacja pod względem budowy

Klimatyzacja od strony technicznej to układ, w którym znajdują się dwie substancje. Jedną z nich jest czynnik chłodniczy, a drugą olej mineralny, którego zadaniem jest smarowanie kompresora.
Ilość czynnika chłodzącego jest różna, zależy ona od rodzaju konkretnego układu.

Klimatyzacja składa się z wielu części jednak głównym elementem jest kompresor. To właśnie kompresor odpowiada za zasysanie czynnika chłodzącego i sprężanie go. W trakcie tego procesu temperatura czynnika również ulega podwyższeniu.
Podczas jazdy samochodem wentylator chłodzi czynnik, przez co zmienia on swój stan z gazowego w ciekły. Następnie czynnik chłodzący przechodzi przez parownik. Ścianki parownika zapewniają, że powietrze przedostające się do wnętrza auta za pomocą wentylatora zostaje schłodzone. Dodatkowo powietrze pompowane do auta jest pozbawione wilgoci, która jest odprowadzana prze rurkę na zewnątrz.

Woda zamiast płynu chłodniczego

Znając zasadę działania klimatyzacji i jej budowę może pojawić się pytania czy można używać wody zamiast płynu chłodniczego?

Odpowiedź na to pytanie brzmi tak, ale pod kilkoma warunkami.

Po pierwsze woda zastępująca czynnik musi być destylowana, gdyż tylko taka zapewni ochronę przed osadzaniem się kamienia w układzie chłodniczym.
Używanie wody powinno się odbywać tylko w nagłych wypadkach i kiedy jest używana jako rozwiązanie krótkoterminowe.

Stosowanie wody długotrwale może prowadzić do awarii jednostki napędowej.

Poprawnym zachowaniem przy zauważeniu ubytku płynu chłodniczego będzie poddanie klimatyzacji serwisowaniu w celu ustalenia przyczyny ubytku w płynie chłodniczym.

Redakcja pekaespomaga.pl

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?

Otworzenie własnego komisu samochodowego